nijeveen   

> WAT GEWEEST IS
> STARTPAGINA
                   

Sequens op zoek naar eigen
identiteit

(uit een recensie door Marjan Doorn in de Meppeler Courant)

Einde van Schuurkerkconcerten?
26 03 2007


Nijeveen Schuurkerkconcert, zondag.
Vocaal kwintet Sequens, bestaande uit :
Gera van der Hoek, sopraan; Ceciel van der Zee, sopraan;
Joop Verburg, countertenor; Han Warmelink, tenor;
Rein van Dijk, bas.
Bezoekers: 80.

Twee opvallende gebeurtenissen kleurden het concert zondagmiddag in de
Schuurkerk van Nijeveen. Het eerste, dat de goedlopende concertserie in het
nieuwe seizoen geen vervolg krijgt. In de pauze zochten trouwe bezoekers van de
concerten naar creatieve oplossingen om de serie in de toekomst voort te zetten.
De tweede opvallende gebeurtenis kwam voor velen als een verrassing. Het meer
dan twintig jaar oude mannenkwartet Sequens heeft sinds 2006 een andere
samenstelling. Het ensemble heeft het vertrek van tenor Klaas Knevelbaard
aangegrepen om een nieuwe samenstelling te formeren. Met twee sopranen en een
andere stemligging voor de countertenor Joop Verburg is er een ander en volgens
eigen zeggen ook een breder repertoire mogelijk. (...)
Er waren heel fraaie momenten, zoals in de twee Chansons van Béon waarmee het
concert begon. Dat we op advies van Han Warmelink eerst naar de harde wind
luisterden voordat het fraaie ‘Le vent’ gezongen werd, was een origineel idee. Zo
werd de aandacht gericht op de aanzwellende en afnemende wind in de
chromatische muzikale lijnen. Warmelink heeft in zijn toelichtingen een charmante en
onderkoelde humor waarmee hij de luisteraar pakt. (...)
In het ‘Miserere’ van de 14-jarige Mozart, gecomponeerd als reactie op de
Italiaanse motetstijl, zongen de twee sopranen de Gregoriaanse antifonen
achter in de kerk, een effectvolle oplossing.
Twee Anthems van Purcell omlijstten dit jeugdwerkje van Mozart.
Ze werden in een klein gehouden klank smaakvol en ingetogen gezongen door
Sequens ‘in nieuwe stijl’.
Ook nieuw in hun programmering was een intermezzo van Jaap Gorter die de
Jiddische liederen met solozang en accordeonspel inleidde. (...)
De naam Jetse Bremer staat garant voor lichtvoetige en speelse koormuziek.
Geestige teksten, vrolijk gebracht, zo kwam iets van de sfeer van vroeger tijden
weer terug.

Marjan Doorn
 

> WAT GEWEEST IS
> CONCERTAGENDA